υπερχρεωμένα νοικοκυριά διαδικασία
υπερχρεωμένα νοικοκυριά διαδικασία. Εν μέσω συζητήσεων στην βουλή το τελευταίο εικοσιτετράωρο για ένα νομοσχέδιο που θα θεσπίζει μέτρα εν προκειμένω για την ανακούφιση των υπερχρεωμένων νοικοκυριών, ο Νόμος 3869/2010 για τα υπερχρεωμένα νοικοκυριά, όπως τροποποιήθηκε από τους ν. 3996/2011 και ν. 4019/2011, έχει ήδη εφαρμοστεί για χιλιάδες δανειολήπτες σε όλη την Ελλάδα και τα Ειρηνοδικεία της Ελλάδας έχουν ήδη εκδώσει πολλές αποφάσεις που είτε απαλλάσσουν τους δανειολήπτες από τα χρέη τους λόγω μόνιμης αδυναμίας, είτε τους ελαφρύνουν.
ΠΟΙΟΙ ΜΠΟΡΟΥΝ ΝΑ ΥΠΑΧΘΟΥΝ ΣΤΙΣ ΕΥΕΡΓΕΤΙΚΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ ΤΟΥ Ν.3869/2010;
Σύμφωνα με το άρθρο 1 παρ.1 του Νόμου 3869/2010, κάθε Φυσικό πρόσωπο που δεν έχει πτωχευτική ικανότητα και έχει περιέλθει, χωρίς δόλο, σε μόνιμη αδυναμία πληρωμής ληξιπρόθεσμων χρηματικών οφειλών τους (εφεξής οφειλέτης) δικαιούται να υποβάλει στο αρμόδιο δικαστήριο την αίτηση που προβλέπεται στην παράγραφο 1 του άρθρου 4 για τη ρύθμιση “των οφειλών του” και απαλλαγή. Την ύπαρξη δόλου αποδεικνύει ο πιστωτής.
*** Η φράση «των οφειλών αυτών» στο πρώτο εδάφιο της παρ.1 αντικαταστάθηκε από τη φράση «των οφειλών τους» με την παράγραφο 1 άρθρου 85 Ν.3996/2011, ΦΕΚ Α 170/5.8.2011.
ΠΟΤΕ ΔΕΝ ΕΠΙΤΡΕΠΕΤΑΙ Η ΡΥΘΜΙΣΗ ΟΦΕΙΛΩΝ;
“2. Δεν επιτρέπεται η ρύθμιση οφειλών, οι οποίες: είτε α) έχουν αναληφθεί το τελευταίο έτος πριν την υποβολή της αίτησης για την έναρξη της διαδικασίας της παραγράφου 1 του άρθρου 4 είτε β) προέκυψαν από αδικοπραξία που διαπράχθηκε με δόλο, από διοικητικά πρόστιμα, χρηματικές ποινές, φόρους και τέλη προς το Δημόσιο και τους Οργανισμούς Τοπικής Αυτοδιοίκησης πρώτου και δευτέρου βαθμού, τέλη προς νομικά πρόσωπα δημοσίου δικαίου και εισφορές προς οργανισμούς κοινωνικής ασφάλισης είτε γ) προέκυψαν από χορήγηση δανείων από Φορείς Κοινωνικής Ασφάλισης, σύμφωνα με τις διατάξεις των άρθρων 15 και 16 του ν. 3586/2007, όπως ισχύουν (Α` 151).”
*** Η παράγραφος 2 αντικαταστάθηκε ως άνω με την παράγραφο 15 άρθρου 20
Ν.4019/2011,ΦΕΚ Α 216/30.9.2011.
Σημειωτέον, σύμφωνα με την παράγραφο 3, το δικαίωμα της απαλλαγής του οφειλέτη από τα χρέη του σύμφωνα με τις διατάξεις του παρόντος νόμου είναι προσωποπαγές και μπορεί να γίνει μόνο μία φορά.
ΠΟΙΑ ΕΙΝΑΙ ΤΑ ΣΤΑΔΙΑ ΤΗΣ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑΣ ΥΠΑΓΩΓΗΣ ΣΤΟΝ Ν.3869/2010 ΠΡΙΝ ΤΗΝ ΥΠΟΒΟΛΗ ΤΗΣ ΑΙΤΗΣΗΣ ΣΤΟ ΕΙΡΗΝΟΔΙΚΕΙΟ;
Α) ΣΥΓΚΕΝΤΡΩΣΗ ΟΦΕΙΛΩΝ ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΠΙΣΤΩΤΕΣ
Πριν ξεκινήσει ο οφειλέτης την διαδικασία του εξωδικαστικού συμβιβασμού με τα πιστωτικά ιδρύματα (τράπεζες κλπ), υποχρεούται να καταθέσει αίτημα προς αυτά για χορήγηση βεβαίωσης της αναλυτικής κατάστασης των οφειλών του. Από την στιγμή που θα υποβληθεί το σχετικό αίτημα του οφειλέτη, τα πιστωτικά ιδρύματα υποχρεούνται μέσα σε πέντε εργάσιμες ημέρες να του παραδώσουν χωρίς επιβάρυνση αναλυτική κατάσταση των προς αυτά οφειλών του κατά κεφάλαιο, τόκους και έξοδα «καθώς και το επιτόκιο με το οποίο εκτοκίζεται η οφειλή.»
Β) ΕΞΩΔΙΚΑΣΤΙΚΟΣ ΣΥΜΒΙΒΑΣΜΟΣ
Σύμφωνα με το άρθρο 2 παρ.1, προϋπόθεση για την ενώπιον του αρμοδίου δικαστηρίου υποβολή αίτησης του οφειλέτη για ρύθμιση οφειλών και απαλλαγή αποτελεί η εκ μέρους του καταβολή προσπάθειας επίτευξης εξωδικαστικού συμβιβασμού με τους πιστωτές του και η αποτυχία αυτής, κατά το τελευταίο πριν την υποβολή της αίτησης εξάμηνο. Η προσπάθεια αυτή πραγματοποιείται με τη συνδρομή του Συνηγόρου του Καταναλωτή, Επιτροπής Φιλικού Διακανονισμού που προβλέπεται στο άρθρο 11 του ν. 2251/1994 (ΦΕΚ 191 Α), όπως ισχύει, ή Ένωσης Καταναλωτών που είναι εγγεγραμμένη στο Μητρώο που προβλέπεται στην παράγραφο 4 του άρθρου 10 του ν. 2251/1994 ή του Μεσολαβητή Τραπεζικών Επενδυτικών Υπηρεσιών ή δικηγόρου ή άλλου δημόσιου ή ιδιωτικού μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα φορέα από αυτούς που ορίζονται με τη διαδικασία που προβλέπεται στην παράγραφο 3.
Κατά την παράγραφο 2 του άρθρου 2, αν η προσπάθεια εξωδικαστικού συμβιβασμού αποτύχει, ο φορέας ή ο δικηγόρος που βοήθησε την προσπάθεια συντάσσει βεβαίωση, στην οποία διαπιστώνεται η αποτυχία της προσπάθειας εξωδικαστικού συμβιβασμού. Αν επιτευχθεί με τη σύμφωνη γνώμη των πιστωτών εξωδικαστικός συμβιβασμός, συντάσσεται σχετικό πρακτικό, το οποίο αποτελεί τίτλο εκτελεστό από την επικύρωση του από τον αρμόδιο Ειρηνοδίκη.
Κατά την παράγραφο 3, με κοινή απόφαση των Υπουργών Οικονομίας, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας και Δικαιοσύνης, Διαφάνειας και Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων, που δημοσιεύεται στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως, ορίζονται και άλλοι φορείς δημόσιοι και ιδιωτικοί μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα, που επιτρέπεται να παρέχουν τη συνδρομή τους στους οφειλέτες για την επίτευξη εξωδικαστικού συμβιβασμού με τους πιστωτές τους.
Οι φορείς που συνδράμουν στην προσπάθεια εξωδικαστικού συμβιβασμού οφείλουν να ενημερώνουν τους οφειλέτες για τα δικαιώματα και τις υποχρεώσεις τους από την υπαγωγή στις ρυθμίσεις αυτού του νόμου, να ενεργούν κατά τρόπο που διαφυλάττει τα συμφέροντα των οφειλετών και να χρησιμοποιούν για την επιδίωξη του δικαστικού συμβιβασμού πρόσωπα που διαθέτουν ικανότητες, γνώσεις και εμπειρία στην κατάστρωση οικογενειακού προϋπολογισμού, λαμβάνοντας υπόψη τα δηλούμενα εισοδήματα και τις ανάγκες του οφειλέτη και τη δυνατότητα του να αποπληρώνει χρέη.
Με κοινή απόφαση των Υπουργών του πρώτου εδαφίου μπορούν να εξειδικεύονται οι υποχρεώσεις ενημέρωσης των φορέων αυτών προς τους οφειλέτες, τα προσόντα, η εκπαίδευση και οι ικανότητες που θα πρέπει να διαθέτουν τα πρόσωπα που ενεργούν για λογαριασμό των φορέων, να χορηγούνται οδηγίες για τη διαδικασία που θα ακολουθείται στην επιδίωξη εξωδικαστικού συμβιβασμού, να εκδίδονται σχετικά υποδείγματα, καθώς επίσης και οι διαδικασίες υπό τις οποίες ελέγχεται η συνδρομή των προύποθέσεων που ορίζονται για την επιδίωξη του εξώδικου συμβιβασμού.
ΠΟΙΟ ΕΙΝΑΙ ΑΡΜΟΔΙΟ ΔΙΚΑΣΤΗΡΙΟ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΚΔΙΚΑΣΗ ΤΗΣ ΑΙΤΗΣΗΣ; ME ΠΟΙΑ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ;
Σύμφωνα με το άρθρο 3, αρμόδιο δικαστήριο για την εκδίκαση της αίτησης που προβλέπεται στην παράγραφο 1 του άρθρου 4 είναι το Ειρηνοδικείο στην περιφέρεια του οποίου ο οφειλέτης έχει την κατοικία του, άλλως τη συνήθη διαμονή του. Το αρμόδιο Ειρηνοδικείο δικάζει με τη διαδικασία της εκούσιας δικαιοδοσίας.
ΤΙ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΠΕΡΙΕΧΕΙ Η ΑΙΤΗΣΗ ΤΟΥ ΟΦΕΙΛΕΤΗ; ΤΙ ΕΓΓΡΑΦΑ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΚΑΤΑΘΕΣΕΙ ΜΑΖΙ ΜΕ ΤΗΝ ΑΙΤΗΣΗ;
Kατά το άρθρο 4 παρ.1, του παρόντος νόμου, για την έναρξη της διαδικασίας, ο οφειλέτης καταθέτει αίτηση στο γραμματέα του αρμόδιου δικαστηρίου. Η αίτηση αυτή μπορεί να κατατεθεί είτε προσωπικά από τον ίδιο, είτε από τον πληρεξούσιο δικηγόρο του.
Η αίτηση πρέπει να περιέχει: α) κατάσταση της περιουσίας του οφειλέτη και των κάθε φύσης εισοδημάτων του ίδιου και του συζύγου του, β) κατάσταση των πιστωτών του και των απαιτήσεων τους κατάκεφάλαιο, τόκους και έξοδα και γ) σχέδιο διευθέτησης οφειλών, που να λαμβάνει υπόψη με εύλογο τρόπο και συσχέτιση τόσο τα συμφέροντα των πιστωτών, όσο και την περιουσία, τα εισοδήματα και την οικογενειακή κατάσταση του οφειλέτη.
Από την στιγμή που θα κατατεθεί η αίτηση στο Ειρηνοδικείο, ορίζεται απευθείας και δικάσιμος της συζήτησης.
Μέσα σε ένα μήνα από την υποβολή της αίτησης ο οφειλέτης υποχρεούται να προσκομίσει:
α) τη βεβαίωση, στην οποία διαπιστώνεται η αποτυχία της προσπάθειας εξωδικαστικού συμβιβασμού που προβλέπεται στην παράγραφο 2 του άρθρου 2 και
β) υπεύθυνη δήλωση για την ορθότητα και πληρότητα των καταστάσεων που προβλέπονται στις περιπτώσεις α` και β` της προηγούμενης παραγράφου και για τις μεταβιβάσεις εμπραγμάτων δικαιωμάτων επί ακινήτων, στις οποίες προέβη την τελευταία τριετία. Η παράγραφος 6 του άρθρου 22 του ν. 1599/1986, όπως αντικαταστάθηκε με την παράγραφο 13 του άρθρου 2 του ν. 2479/1997 (ΦΕΚ 67 Α) εφαρμόζεται και για την υπεύθυνη δήλωση του προηγούμενου εδαφίου.
AITHΣΗ ΑΝΑΣΤΟΛΗΣ – ΠΡΟΣΩΡΙΝΗ ΔΙΑΤΑΓΗ
«Για την έκδοση προσωρινής διαταγής και τη λήψη προληπτικών μέτρων εφαρμόζεται και το άρθρο 781 του Κώδικα Πολιτικής Δικονομίας.»
Ο οφειλέτης έχει επιπλέον τη δυνατότητα να υποβάλει αίτηση αναστολής των μέτρων αναγκαστικής εκτέλεσης, καθώς η κατάθεση της αίτησης δεν επιφέρει αυτοδικαίως την αναστολή τους.
Επίσης, έχει τη δυνατότητα να έχει σχετικό αίτημα χορήγησης προσωρινής διαταγής στο δικόγραφο της αίτησής του.
ΤΙ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΓΙΝΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΚΑΤΑΘΕΣΗ ΤΗΣ ΑΙΤΗΣΗΣ;
Ο οφειλέτης πρέπει, μέσα σε ένα μήνα από την κατάθεσή της αίτησης, να την επιδώσει στους πιστωτές που αναφέρονται στην αίτηση με πρόσκληση να υποβάλλουν τις παρατηρήσεις τους επ’ αυτής και να δηλώσουν αν συμφωνούν με το σχέδιο διευθέτησης οφειλών που προτείνει αυτός (ο οφειλέτης) εντός δύο μηνών από την υποβολή της. Τεκμαίρεται ότι ο πιστωτής συμφωνεί με το προτεινόμενο σχέδιο αν περάσει άπρακτη η ως άνω προθεσμία. Μνεία της συνέπειας αυτής πρέπει να γίνεται και στην πρόσκληση.
Ο οφειλέτης επιπλέον πρέπει να καταθέσει μέσα σε ένα μήνα από την υποβολή της αίτησης στη γραμματεία του δικαστηρίου, έγγραφα που έχει στη διάθεση του σχετικά με την περιουσία του, τα κάθε φύσης εισοδήματα του, τους πιστωτές και τις απαιτήσεις τους.
Με την υποβολή της αίτησης ανοίγει στο αρμόδιο δικαστήριο φάκελος του οφειλέτη στον οποίο τοποθετούνται με μέριμνα της γραμματείας του όλα τα έγγραφα και στοιχεία της υπόθεσης.
Αν δεν συμπεριληφθεί στην κατάσταση της παραγράφου 1 πιστωτής, η απαίτηση του δεν επηρεάζεται από την πορεία της διαδικασίας που αρχίζει με την υποβολή της αίτησης που προβλέπεται στην παράγραφο 1.
[Στο 2ο μέρος που θα ακολουθήσει θα ασχοληθούμε με την τοκοφορία, με την αναστολή των καταδιωκτικών μέτρων, με τον δικαστικό συμβιβασμό κλπ].
Για περισσότερες πληροφορίες σχετικά με συγκέντρωση οφειλών από τράπεζες κλπ, εξωδικαστικό συμβιβασμό, κατάθεση αίτησης από δικηγόρο στο Ειρηνοδικείο και δικαστικό συμβιβασμό, επικοινωνήστε άμεσα μαζί μας.
Διαβάστε επίσης:
Δείτε εδώ ολόκληρη την τροποποίηση του νόμου Κατσέλη 2015
υπερχρεωμένα νοικοκυριά διαδικασία, υπερχρεωμένα νοικοκυριά διαδικασία, υπερχρεωμένα νοικοκυριά διαδικασία, υπερχρεωμένα νοικοκυριά διαδικασία